Napközis

A negyedik óra után egy nyüzsgő, fáradt, mozgékony gyerekcsapatot kapunk. Az ebédelés után, mely meghatározott beosztás szerint történik, különböző foglalkozásokat tartunk a gyerekeknek. Ilyenkor, ebéd után fontos, hogy üljenek egy kicsit, ezért meseolvasással, rajzolással, rejtvényfejtéssel telik az idő. Később kimegyünk az udvarra. Lehet elől maradni, a pingpongasztaloknál játszani, illetve lehet a hátsó udvarra menni, ahol a műfüves vagy a bitumenes pályát is igénybe vehetik a gyerekek. Egész ősszel, az esős idő beálltáig szívesen játszanak itt. Tavasszal alig várják a jó időt, hogy újra a pályára mehessenek. . Viszik magukkal a tornacipőjüket, és jó látni, hogy mennyi kisgyerek tud egyszerre kis helyen is jót játszani. Mindig van 2-3 labda is a pályán. Az igazi élvezet az, ha elsőnek ér le egy osztály, és övék az egész pálya! Igaz, csak addig, amíg meg nem érkeznek a többiek. Ez a játékidő hamar eltelik. „Még csak most jöttünk ki!” mondják. Muszáj indulni, kezdődik a tanulás, a házi feladatok elkészítése. Kell legalább 10-15 perc, amíg felmennek az osztályokba, és a helyükön ülnek. Az írásbeli munkát lehetőség szerint mindenki elkészíti itt, a napköziben.

A különórák meghatározott időpontokban vannak. Csoportosan mennek a szolfézs, hittan, mazsorett, atlétika, kézilabda, sakk, énekkar foglalkozásokra, az egyéni zeneórákra pedig egyesével. Ezek a különórák általában nem zavarják a tanulási időt.

Délután 3-kor, uzsonna után szintén játszunk, zenét hallgatunk, olvasunk, diát vetítünk, szóval szabad foglalkozás van a hazamenésig.

Hogy ne legyen monoton a mindennapunk, péntekenként minden napközis csoport munkafoglalkozást tart. Itt aktuális időpontokhoz kapcsolódva rajzolnak, festenek, vágnak, stb. Van olyan csoport, ahol gyümölcsheteket tartanak, minden héten más gyümölccsel ismerkednek a gyerekek, meg is kóstolják, ha lehet. Ezeken a heteken náluk minden foglalkozás e köré épül.

Havonta egy alkalommal, általában hó végén napközis értékelést tartunk. Itt minden csoport egy alkalommal szerepel. Mesét adnak elő, verseket szavalnak, énekelnek, táncolnak, szóval változatos a program. Kb. 5-10 perces előadás után értékeljük minden csoportból egy-egy tanuló tanulmányi, közösségi munkáját, valamint a szépen-helyesen elnevezésű munkát. Ide tartozik bármi, amiért megdicsérhetünk valakit az előbbieken kívül. Ekkor kitűzőt kapnak a gyerekek. Ekkor értékeljük a faliújságra kirakott, évfolyamokra lebontott rejtvényeket is.

A tanévben kétszer tartunk kézműves foglalkozást, a karácsony és a húsvét témakörében. Ekkor szép, igényes munkákat készítenek. A gyerekek maguk választják ki, hogy mit szeretnének elkészíteni és melyik tanító néninél. Ezen a napon lázas készülődésben telik a délelőttjük, alig várják a délutánt! És akkor még nem is beszéltünk a mézeskalácssütésről, aminek az illata bejárja az iskolát!

Amennyiben az idő megengedi, a tanév végén Törökmezőre megy ki az alsó tagozat, ahol akadályversennyel egybekötve ünnepeljük meg a gyereknapot.

Az ökoiskola szellemében tartjuk a délutánunkat, rajzfüzetet használunk, termésekből készítünk képeket stb. Megünnepeljük a jeles napokat, pl. az állatok világnapja, a víz világnapja, madarak és fák napja, a Föld napja  stb.

Azoknak a kisgyerekeknek, akiknek a szüleik dolgoznak, és az iskolában töltik a napjaik nagy részét, igyekszünk  sok, változatos programot biztosítani.

Dérné Laczhegyi Zsuzsanna
napközis mk. vezető